Velkommen

Velkommen til bloggen min. Jeg driver med scrappbooking og lager LOer og kort.
En Lo er en fotoside som er pyntet litt mer enn en vanlig fotoside.
I bloggen kommer jeg til å legge ut noe av det jeg lager.

tirsdag 18. oktober 2011

Steg-for steg - Skuffekort (Tutorial)

Dette er en Steg-for-steg for å lage et kort med en liten skuff.
Målene er i inch og du trenger noe å prege med og en linjal med inch eller et pregebrett.

For seg som ikke er helt inne i det med inch - symbol " En " kan deles i 4 eller 8 deler - se på linjalen, skjærebrettet eller prege-boardet ditt. 1 og halv inch kan skrives 1 2/4" eller 1 4/8". Jeg bruker både 4deler og 8deler for å beskrive riktige mål her - tell deg fram - det har jeg gjort :) ...

Så over til selve beskrivelsen.

Start med å kutte ut to biter som skal bli selve kortet og skuffen.
Kortet: 11" x 3 2/4"
Skuffen: 4 1/8" x 4 5/8"



Preg på 3", 3 3/4", 6 3/4", 7 2/4" og 10 2/4".



Preg 5/8" inn på hver side av arket.


Lim sammen selve kortet, slik at du får en flipp som kan åpnes...



Det vil da se slik ut.



Klipp opp i hvert hjørne av skuffearket slik som på bildet.
Brett inn og lim flippene fast på innsiden av skuffen.


Skuffen settes på plass og selve kortet er klar til å pyntes...



Hvordan du vil pynte er jo helt opp til deg. Her er bare ett lite tips.

Jeg laget matter av kartong til oversiden, inni og på kantene av kortet.
3/16 " mindre en selve kortet.


Mønsterpapir litt mindre enn mattene.
3/16" mindre enn mattene.



Så svertet jeg alle kanter og begynte å lime dem sammen. De små delene limete jeg på kantene av kortet og på de to synlige delene av skuffen.


Pyntet de to store, en til forsiden og inni til å skrive litt på.
Limer de på plass etterpå for det er enklest. Ønsker du å ha knott på skuffen din eller en hempe til å åpne den med lager du det nå. Du må ikke ha det for det er lett å dytte skuffen opp også.


Slik ble mitt ferdige resultat.





Jeg har brukt blå kartong og mønstrerark fra MME. Teksten er fra Norsk Stempelblad, Den er kuttet ut med Spellbinders dies, rosene fra Wild Orchid, blå bling og sommerfugl fra KortHobby. Har også stemplet med et hjørnestempel fra Kreativ hobby.

Dette skuffekortet laget jeg til Scrap'a'longs presentasjon av sponsoren KortHobby. Minner om utfordringen vår der - Høst.

5 kommentarer:

  1. Så flott!
    denne må jeg prøve meg på.

    SvarSlett
  2. Takk for at du deler - flott tutorial som eg allerede har prøvd ut :)

    Ha en fin kveld.
    Klem Jorill

    SvarSlett
  3. Denne ble kjempefin, Merethe!! Nydelig med blått. Takk for at du deler tutorial:-)

    Ha en fin og kreativ uke! Klem Laila.

    SvarSlett
  4. Så flott tutorial du har lagd.
    Takk for at du deler.
    klem :)

    SvarSlett
  5. Kjempeflott tutorial!! Tusen takk for at du deler! :)
    Har kost meg med skuffekort i helga, ja! :)

    SvarSlett

Tusen takk til dere som er innom og legger igjen hyggelige kommentarer :)

Many thanks to you who are visiting and leaving nice comments:)